Stulejka

Stulejka (łac. phimosis)

Co to takiego stulejka?

O stulejce mówimy wówczas, gdy zwężenie napletka uniemożliwia jego zsunięcie poza żołądź lub zsunięty sprawia ból u pacjenta. Stulejka jest schorzeniem często dotykającym chłopców.  Istnieje wiele nieścisłości i niedomówień związanych z tym schorzeniem.

Kiedy leczyć?

Do 2-3roku życia najczęściej spotykamy się ze stulejką fizjologiczną niewymagającą leczenia chirurgicznego, odciągania napletka czy jego zsuwania „na siłę”. Mastka gromadząca się pod napletkiem jest zjawiskiem fizjologicznym.

stulejka

Wdrożenie leczenia stulejki u małych dzieci wskazane jest w przypadku zakażeń dróg moczowych, zapalenia napletka czy też tworzenia się „balonika podczas mikcji”. Ponadto wymagającymi leczenia są stulejki pozapalne, sprawiające ból lub uniemożliwiające odprowadzenie napletka.
W miarę możliwości wstępnie stosuje się odkażanie i maści steroidowe (czytaj więcej w zakładce: przyklejenie napletka. Jeśli te działania nie są wystarczające to konieczne jest leczenie operacyjne. Leczenie operacyjne stulejki jest konieczne w sytuacji stulejki objawowej (stałe lub okresowe nawracające dolegliwości) lub pozapalnej z obecnością blizny.

Wskazaniami bezwzględnymi do leczenia operacyjnego stulejki są:

• Liszaj twardzinowy (Lichen sclerosus) - to przewlekła postępująca zapalna choroba skóry o nieustalonej etiologii. Może rozwinąć się u pacjentów z przewlekłym nieleczonym zapaleniem napletka i żołędzi spowodowanymi np. stulejką,
• BXO (Balanitis xeroticans obliterans) - zapalenie rogowaciejąco - zanikowe powodujące powstanie charakterystycznych zmian na napletku, żołędzi oraz prowadzące do zwężeń ujścia zewnętrznego. Prawdopodobnie przewlekłe zakażenia bakteryjne, lub grzybicze, bądź choroba z autoagresji powodują te zmiany i mogą stopniowo zwężać ujście cewki moczowej i doprowadzać do zaburzeń mikcji. Opisano powstanie raka żołędzi u pacjentów w późniejszym wieku u których BXO przebiegało przez wiele lat,
• Zaburzenia oddawania moczu, problemy z siusianiem
• Zakażenia dróg moczowych. ZUM

Zabieg operacyjny ma na celu uzyskanie naturalnego, fizjologicznego wyglądu napletka, z możliwością łatwego jego odprowadzenia, umożliwiającego stosowanie codziennej higieny pod napletkiem co zapobiega infekcjom, zapaleniom, brzydkiemu zapachw. Zabieg może być wykonany zarówno w znieczuleniu miejscowym jak i ogólnym.

U małych dzieci zawsze jest to operacja przeprowadzana w znieczuleniu ogólnym na Sali operacyjnej i konieczne jest specjalne przygotowanie do niej pacjenta. W dniu zabiegu dziecko musi być całkowicie zdrowe. Oznacza to, że nie może u niego wystąpić jakakolwiek infekcja w ciągu 2 tygodni poprzedzających operację. Przed zabiegiem  konieczne jest wykonanie badań laboratoryjnych (m.in. morfologia, mocz, wskazana grupa krwi i inne – zgodnie ze wskazaniami lekarza) a ich wyniki należy przynieść ze sobą w dniu operacji. Dziecko musi być na czczo ze względów bezpieczeństwa, tzn. nie może nic jeść przez 6 godzin przed operacją (może jedynie pić klarowne płyny takie jak woda czy herbata na 4 godziny przed planowana godzina operacji). Natomiast na 4 godziny przed operacją nie może już nic jeść ani pić. Podyktowane to jest względami bezpieczeństwa dla dziecka związanymi ze znieczuleniem ogólnym.

Operacja stulejki może mieć różny zakres. Stosuje się operacje plastyczne poszerzające napletek bez znacznego jego skrócenia lub też przeprowadza się redukcję napletka – tzw. obrzezanie. Uwolnienie wędzidełka przeprowadzane jest jeśli jest konieczne lub na życzenie chorego. Zakres operacji zawsze jest ustalany wcześniej z pacjentem i/lub z jego rodzicami.

Operacja stulejki jest plastyką napletka z jego poszerzeniem. Oprócz efektu leczniczego , staram się uzyskać jak najlepszy efekt wyglądu, tak żeby po operacji napletek wyglądał fizjologicznie, czyli tak żeby w wieku dorosłym nie było widać, że cokolwiek było robione. Stosowane są cienkie rozpuszczalne szwy, które same odpadają i dają minimalne blizny, które odpowiednio traktowane, pielęgnowane z zastosowaniem specjalistycznych maści nie są widoczne w życiu dorosłym.